یکشنبه، تیر ۱۳، ۱۳۸۹

دوباره تیمی که دوست می داشتم

این روزها  بازی های جام جهانی فوتبال کم کم به مراحل پایانی خود نزدیک می شود. چیزی که باعث شد این مطلب را بنویسم بازی امروز (دیروز در واقع) آلمان و آرژانتین بود که آلمانی ها با یک بازی حساب شده، تاکتیکی و البته زیبا باُ چهار گل مردان مارادونا را شکست دادند. این مطلب را نمی نویسم که در اینجا به طرفداری از تیم همیشه محبوبم آلمان بپردازم وبحث و کـُری با دیگران راه بیندازم. پس از پایان بازی به یاد دوران کودکی ام افتادم ؛ یادش بخیر؛ باز هم نوستالژی آمد و مرا در آغوش گرم و حسرت بار و تکرار ناشدنی خویش گرفت. آه کودکی و نوجوانی من چه زود رفتی! زمانی که آلمان قهرمان 1990 ایتالیا شده بود؛ با تک گل آندریاس بره مه در مقابل آرژانتین و مارادونا. افتتاحیه برزیل و اسکاتلند ( که  این بازی را اصلا یادم نمی آید اما زلزله رودبار و منجیل را که همان شب رخ داد خوب به خاطر دارم)،  ملتهای اروپا 1992 سوئد و شکست از دانمارک ( دانمارکی که اصلاً قرار نبود در یورو 92 حضور داشته باشد و به خاطر تحریم یوگسلاوی به علت به راه اندازی جنگ بوسنی، فرصت حضور یافته بود و قهرمان هم شد) و نایب قهرمانی. جام جهانی 94 آمریکا؛ روزهای محرم ؛ دوپینگ مارادونا؛ بمب گذاری در حرم امام رضا ؛ سوراخ سوراخ شدن آندره اسکوبار مدافع بیچاره کلمبیا با 11 گلوله به خاطر گل به خودی، طرح به یاد ماندنی پیراهن برزیل و آلمان، آقای گل شدن اولگ سالنکو مهاجک روسیه در دو بازی؛  قد کوتاه توماس هاسلر و ضربه یوردان لچکوف بلغار و حذف آلمان در یک چهارم ، ملتهای اروپا 96 انگلیس؛ قهرمانی در انگلیس مقابل چکها؛ جام جهانی 98 فرانسه ؛ باخت 3 به هیچ از کرواسی ؛ احساس پوچی و ... تمام این ها جزیی از زندگی تمام شده ی من هستند و خاطرات نوستالژیک فوتبال بخش مهمی از زندگی ام.

1990 ایتالیا - آلمان قهرمان جهان





آلمان - بلغارستان (1994 آمریکا)



به به تو




     


ضربه ای آرنج لئوناردوی برزیلی جمجمه ی  تاب راموس، بازیکن آمریکا را می شکند
1994 - یک هشتم


خورخه کامپوس دروازه بان کوتاه قامت مکزیک با لباسهای معروفش

سعید العویران پس از دریبل 6 بلژیکی گل می زند ( همیشه با خودم می گفتم چون آن زمان از4 گروه از 6 گروه 3 تیم صعود می کنند پس بلژیکی ها از عمد گل خوردند با رشوه که البته بعید هم نیست ) - 94 آمریکا

رقص سامبا ( روماریو - به به تو - مازینیو یا زینیو ) - بازی برزیل- هلند که 3 به 2 برزیل برد - امتحانات خرداد سال سوم  دبستان تمام شده بود و همان روز که تکرار بازی پخش می شد رفتم کارنامه ام را گرفتم. از دندان درد هم داشتم می مردم. خودم با قاشق دندانم را کشیدم. 94 آمریکا

آندره اسکوبار که به خاطر زدن گل به خودی پس از بازگشت به کلمبیا با 11 یا 12 گلوله  توسط مافیا و شرط بندان کشته شد.
94 آمریکا




برزیل و کاپیتان دونگا ، قهرمان شدند. 94 آمریکا

فینال جام جهانی 1994 آمریکا بین برزیل و ایتالیا به قضاوت ساندرو پل داور مجار و کمک اول او محمد فنایی


مارادونا پس از گل باورنکردنی به یونان ( 94 آمریکا)

کارلوس والدرما کاپیتان معروف کلمبیا در 3 جام 1990 ایتالیا، 1994 آمریکا و 1998 فرانسه

۷ نظر:

ایوب阿尤布 گفت...

آرژانتين حيف بود

Mhdi T گفت...

فکرشو میکردم آلمانی که با 4 گل انگلیس رو شکست داده،آرژانتین رو هم شکست بده ولی نه با 4 گل!!
واقعاً این تیم آلمان قهرمانی حقشه!

Unknown گفت...

منو با این پستت بردی به نوجوونیم. من عاشق فوتبال بودم. آلمان ها رو همیشه دوست داشتم. یادمه مثل پسرا لباس می پوشیدم و موهامو تو کلاه جا می دادم و از صبح تا عصر تو کوچه ها با پسرا فوتبال بازی می کردم. اما بعد آتش فوتبال در من خاموش شد. اما با این حال ، حال و هوای شماها رو می فهمم. کلی از دوستام این روزا درگیر فوتبال و جام جهانی و هیجاشن. مخصوصا پسرا.
منم فکر می کنم آرژانتین حیف بود. اما خوشحالم آلمان اومد بالا.

سلمان گفت...

اون گلی که "حاجی" زد و آلمان رو حذف کرد هیچ وقت یادم نمیره
اون موقع از ناراحتی دق کردم

سمیه گفت...

من زیاد آلمان رو دوست ندارم ولی این دفعه واقعا خوب بازی کردند هر چند دوست داشتم آرژانتین و برزیل رو در فینال ببینم زیاد با فینال اروپایی موافق نیستم بنا به دلایلی

Morteza گفت...

پاسخ
سلمان= منظورت از "حاجی" کی هست؟ "مصطفی حاجی" بازیکن مراکش(مغرب) یا "گئورگی هاگی" بازیکن و کاپیتان رومانی ؛ در هر صورت هیچ کدام از این بازیکنان به آلمان در جام جهانی گل نزدند و تا اونجایی که من یادم میاد با هم بازی نکردند ... نکنه منظورت جام ملتهای اروپا باشه ... لطفا بگو منظورت از "حاجی" بازیکن کدوم تیم هست؟ چون من که چیزی به ذهنم نمیرسه!

یک مالیخولیایی گفت...

من دوست داشتم آرژانتین ببره.ولی آلمان واقعا خوب بازی کرد.قهرمانم که بشه حقشه.